Volská cesta a „Volárny“ v Libhošti

 

Poměrně úzký pruh sníženého území Moravské brány byl využíván od pradávna jako důležitý evropský dopravní koridor ve směru sever – jih. Od starověku zde vedly prvé kupecké stezky a s rozvojem obchodních styků přibývaly důležité dálkové cesty. Jejich stav ovšem neměl mnoho společného s dnešním pojmem silnic, nešlo o cesty v pravém smyslu slova. Jejich povrch byl nevalný a ještě do 13. století to byly stále jen „zemské stezky“. Byly neudržované a v období dešťů nebo v zimě byly jen obtížně sjízdné. V mnoha případech šlo jen o určitý vytyčený všeobecný směr, jakýsi koridor, v němž se pohybovaly obousměrně koňské povozy a jezdci. Teprve s rozsáhlou kolonizací území na sever od Hranic dochází k podstatným změnám. Od původních pohraničních hradů se obchodní spojnice přesunují k branám nově založených měst.

Pří vývoji dopravní sítě hrála asi v počátcích osídlování území Poodří významnou úlohu osada v místě dnešní obce Vražné. (Doklady osídlení z 9. a 10. století). Další vývoj obchodních cest se později přiklonil k Novému Jičínu, který se stal ústředním bodem do­pravy (dopravním uzlem) a obchodu celé oblasti. Významnou úlohu měla při vývoji čestní sítě fojtství: obvykle byla umístěna na křižovatkách cest, při jejich počátku nebo na jejich koncích. Byla zde vždy připravena ubytovna a hostinec s možností stravování. Často byla při fojtstvích zřizována i panská mýta.

Zajímavou speciální spojnicí byla tak zvaná Volská cesta. Nešlo v pravém smyslu slova o cestu, ale o vytýčený směr – koridor, v němž byla hnána stáda skotu, většinou volů, z oblasti Haliče do Vídně. Kastrace mladých býčků byla v minulosti naprostou samozřej­mostí. Přeměna divokého a nevyzpytatelného býka za silného ale mírného volka byla snadná a dala vzniknout samostatnému řemeslu. Ještě do konce padesátých let se v obci pohybyval občas muž se zeleným kloboukem s kšticí zvířecí srsti nebo barevných pér, vše­obecně zvaný „miškař“. Kastroval už ovšem jen v chlívcích chované vepře.

Silní ale poněkud pomalí volci byli zapřahováni do potahů, ale hlavně byli nepos­tradatelní při orbě. Volský potah byl mnohdy více ceněn než koňské spřežení. Kastrovaná zvířata mají méně aktivního pohybu a mnohem rychleji přibírají na váze. Největší počet volků byl proto určen na výkrm. Velká stáda hovězího dobytka byla chována v jižním Pol­sku, v oblasti Haliče. Jejich největší odbytiště ovšem byla velmi vzdálená. Patřila mezi ně města na Moravě a samozřejmě především Vídeň.

Z dnešního pohledu to byly vlastně „živé“ konzervy, neboť zvířata, určená už v místě původu k porážce, bylo nutno „dopravit“ do místa spotřeby na vzdálenost, která po­rážku a zpracování masa v místě vylučovala. Pro přemísťování stád bylo nutno volit území, která po celé vegetační období roku skýtalo zvířatům dostatek pastvy a vody a zároveň by­lo nutno je oddělit od sítě vlastních dopravních cest.

Z dochovaných zpráv můžeme rekonstruovat průběh Volské cesty následovně:

Z Haliče přes Těšín do Příbora, z Příbora po návrší dnešní obce Prchalov, dále nedávno zrušenou cestou z Borovce přes lesíky „Sovky“ do Libhoště k fojtství a místa zvaného dod­nes „Na Volámě“( v Libhošti byly dva napájecí rybníky -volámy), odtud k Libhošťskému mlýnu a podél Mlýnského potoka na louky „Za řikama“. U dnešní hospody u Kopřivů na Horním konci Bartošovic se cesta stáčela kolem okraje „Panského“ lesa k Zámečku (zanikl v období třicetileté války 1620 – 30), přes osadu „Na Lapači“, kolem lesa k dnešním benzi­novým čerpadlům, v místě zvaném „Na Šraňku“ se stáčela k Šenovskému dvoru kde stával velký hostinec (patrně v místě dnešního podniku Zemědělské zásobování a nákup, kde byly rozsáhlé louky), dále k zájezdnímu hostinci „U kříže“ (stával na odbočce silnice z N. Jičí­na do Loučky), odtud k lesu Hrábí a dále k fojtství v Bemarticích n. O., pak na odbočku dnešní silnice Bemartice – Jeseník n. O. k fojtství v Hůrce, přes Hůrecký kopec ke dvoru v Polouvsí, odtud přes potok Luha k fojtství v Blahutovicích (stávalo pod kapličkou u rybní­ka), k fojtství v Polomi a u fojtství v Bělotíně se napojovala na prastarou cestu „národů“ dále Moravskou bránou k jihu.

Cesta dobytčího stáda musela být volena velice citlivě. Dobytek musel mít na celé dlouhé cestě za všech okolností dostatek pastvy, vody a možnost odpočinku. Proto byly zřízeny určité „etapní stanice“, v nichž dobytek v uzavřeném prostoru (ohradě) přenocoval, odpočíval a mohl se napít v tzv. napájecích rybnících. Musely být respektovány i fýziologické potřeby hovězího dobytka, t.j. dostatek času k odpočinku po pastvě, kdy nastává přežvykování. Své nároky na dlouhé cestě měli i honáci. Zdá se, že libhošťské fojtství bylo jednou z takových etapních stanic. Dostatek pastvy na loukách podél Mlýnského potoka a „Za řikama“ zaručoval ranní pastvu a hostinec na samém konci Bartošovic zde asi nebyl tak samoúčelný, jak se jeví dnes. Být honákem stád asi nebylo jednoduché zaměstnání. Kdy přesně toto „kovbojské“ řemeslo u nás vymizelo zatím nevíme. Obce napojené na tuto tzv. Volskou cestu měly z ní asi i určitý prospěch. Mimo jiné asi i tím, že sedláci mohli při­pojit ke stádu a snadněji zpeněžit i své vlastní produkty – mladé roční volky.

Rozsáhlé změny v krajině, které zasáhly nejen území dnešního Kravařska, by asi neumožnily přesun na takovou dálku ani jedinému dobytčeti. Pít vodu z nekontrolovaných zdrojů by se velmi vymstilo a o pastvě při přesunech stád, byť i jen na krátké vzdálenosti,
si můžeme nechat rovněž jenom zdát. Poslední pozůstatek Volské cesty Libhoštěm, rybník „Na Volámě“ (u bývalé císařské silnice poblíž Pavelkova statku), byl zrušen koncem čtyři­cátých let, druhý vzpomínaný rybník vedle fotjství nemá už pamětníka.

/PRAMEN/: Kronika Okresní správy silnic Nový Jičín /1976/.

Oldřich Sobek

(článek byl publikován ve 3. čísle Libhošťského zpravodaje v roce 1999)